A megfelelő festékszóró kiválasztása
Ez egy eléggé csiklandós téma, de hát azért vagyunk, hogy valamilyen irányt mutassunk és – lehetőleg – megelőzzük az elkapkodott és rossz döntést. A mostani cikkben megnézzük, mi alapján dönthetsz a leendő festékszórót illetően és mi az, ami mindenképpen kelleni fog ahhoz, hogy működjön is rendesen a rendszered. Ahogy a kalóz törvény, ez sem igazából törvény, csupáncsak egy iránymutatás.
Szóval eljutottunk oda, hogy hello airbrush, ugorj be szépen a kosárkába, mert szükségem van rád, ne álldogálj már a raktár polcon.
Az első kérdés; Tényleg szükséged van rá?
A válasz határozottan; IGEN!
Mert hát lehet ecsettel is szépen festeni (jut eszembe lógok nektek egy jó kis ecsetes festéses repcsivel, mivel a Hurricane eltűnte magát), meg szóró flakonnal is (hamarosan azt is bemutatjuk), de azért mégiscsak a legtöbb „mainstream” festék elsősorban festékszóróra van optimalizálva. Hogy ez mit jelent? A pigment szerkezete és a vivőanyag olyan méretű és olyan áramlási tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek kifejezetten az airbrush működési elvére lett kitalálva. Ezekről a konkrét működési miskulanciákról a következő írásunkban olvashattok.
Szóval, Modellfutár webshop megnyit, kiválasztjuk az AIRBRUSH kategóriát és ott szembesülünk azzal, hogy előttünk van hatvanakárhány darab festékszóró pisztoly, ötezer és száztízezer forint között.
És akkor itt beszéljünk egy kicsit rögtön az árakról, mert az mindig húsbavágó téma. Az olcsó nem mindig jó, a drága meg nem mindig kell. Ahogy többször emlegetem – meg még fogom is – ez egy szerszám, egy eszköz, amely segít minket a munkánkban – illetve hát most a hobbinkban. Ahogy a szerszámok között is vannak kevésbé tartósak, kevésbé pontosak, úgy itt is megvan ez a különbség. És igen, rengeteget számít a minőség, higgyetek nekem.
Mint tudjuk, ezeket az eszközöket nem a makettezőknek gyártják elsősorban, hanem grafikusoknak, festő- és rajzművészeknek, dekoratőröknek, stb. Az ő igényeik teljesen mások, mint a mieink, így nem véletlen, hogy a legtöbb grafikus pl Harder and Steenbeck eszközöket használ, vagy, hogy a gépjárműfényezők körében nagyon is jónak számít az Iwata.
De akkor ekkora a szórás a minőségben? Igen is meg nem is. Mindenképpen igen, hiszen a Harder and Steenbeck eszközök TÉNYLEG precízek. Nem lehet egy párban mérni a Fine – Art festékszórókkal. De közben nem, mert a Fine-Art is képes megcsinálni azt, amit a H&S – és itt jön a lényeg – EGY BIZONYOS SZINTIG.
Amellett, hogy a H&S termékeknél természetesen megfizetjük a brand-et, az innovációt, a tervezést, a gyártástechnológiát, megfizetjük azt a minőséget is, amely elvárható egy német cégtől. Igaz 2017-ben megvásárolta az ANEST Iwata, de az üzlet nem azért jött létre, hogy eltüntessék az európai céget. Mondjuk az IWATA meg japán cég, tehát a minőség ott is elsődleges.
Hogy mi ez a minőség? Én 6 éve használom az Infinity-m, de eddig egyszer sem kellett benne semmit sem cserélni. Jó, hát olyan „sokat” nem fújok vele, évente maximum 90 napot. Az Evolutiont kicsit régebb óta használom és több mindere, ott már egyszer cseréltem teljes tömítés szettet, meg fúvókát és tűt, mert leejtettem a festékszórót. Na. Hát van ilyen is.
Szóval egy pont a tartósságnak a H&S javára.
Félreértés ne essék, a Fine-Art festékszórók is látványos fejlődésen mentek keresztül az elmúlt években, de hát na. Kicsit lötyög a kioldó kar, kicsit karcos a menet itt-ott, a szétszedése, pucolás nem annyira felhasználóbarát, érződik az anyagokon, hogy nem high-end cuccok. A fúvóka/dűzni egy nagyon gyenge pont és a tömítésekkel is gondok vannak néha.
Egy pont a minőségnek szintén a H&S javára.
Anno mikor én belekezdtem a festékszórók használatába, én is egy olcsóbb kínai eszközzel kezdtem. Ami nem akart működni rendesen. Aztán lett még egy. Az sem működött úgy, pedig a haverral, aki már látott pár festékszórót az életében, lévén motorok tankjára fest mindenfélét, darabjaira szedtük, kicseréltünk benne mindent, felpolíroztuk a tűt, szóval minden huncutság ellenére sem működött úgy. Majd vettem egy használt Harder and Steenbeck Evolutiont – talán akkor olyan öt-hat éve használta az első gazdája, és jéééé. Flottul működött. Semmi hiba, gyönyörű szóráskép, engedelmes működés. Azóta csak ennek a gyártónak a termékeit használom.
De azért, hogy ne mondjátok azt, hogy én ilyen elitista, sznob vagyok, két hete vettem egy Fine-Art 180-as festékszórót is, hogy a lehető leghitelesebb módon tudjak nektek számot adni arról, mi a különbség a két márka között. Egy kicsit nekiálltam nyúzni a terméket. Az első „szűz” fújást láthattátok is az alap készítős videóban.
Azóta játszottam vele egy kicsit és azt kell mondanom, hogy ; Héj, ez nem rossz!
A korábbi kínai eszközökhöz képest nagyságrendekkel jobb az összhatás. Nem annyira kezes, mint a H&S és érzik rajta, hogy „olcsóbb”, de azt kell mondjam, tökéletesen megteszi a dolgát. Addig, ameddig nem kell valamit nagyon-nagyon precízen megfújni. Ott már nem teljesít olyan jól. Lehet, hogy ha más festékkel próbálom, akkor jobb eredményt érek el, de erre még nem volt időm. És itt van az a bizonyos eb elhantolva. Amikor tényleg precíz munkát kell vele végezni, akkor nagyon nehéz. Tehát elért egy bizonyos szintet, amely után már nem barátod. Az Evolution 0.2-es tűjével vidáman fújkálok 0.5 mm-es vonalakat. A Fine-Art-al nem sikerült elérni. Még. De ahogy egy kicsit lentebb látni fogjátok, szerintem nem is nagyon kell.
De nézzük mi az, amire figyelned kell még az áron és a minőségen kívül.
A legfontosabb, hogy tudd, mire akarod használni. Alapozásra? Lakkozásra? Fedőfestésre? Árnyékolásra? Egyéb művészkedésre?
Én egy idő után meguntam, hogy folyamatosan cserélgetem benne a fúvókákat/dűzniket és a tűt, így most már külön-külön festékszórót használok egyes munkafolyamatokhoz. De ez is évek alatt jött össze, nem egyszerre. És ahogy említettem sznob vagyok.
Miért érdekes a tű és a fúvóka/dűzni?
Mert, ahogy már pedzegettem, nem mindegy az átmérő, mert nem mindegy mit szeretnénk kifújni.
Amit most leírok az egy általános vélemény, nem szentírás. Nagyon sok minden függ a festéktől is, meg a hígítástól is, de ettől most egy kicsit eltekintek és csak is kizárólag a sztenderd keverési arányokat veszem alapul.
A dűzni/fúvóka és a tű jelölése mindig megegyezik. 0.valami. Ez az átmérőt jelenti, milliméter egységben. Tehát ha azt olvasod, hogy 0.2-es fúvóka és tű, az azt jelenti, hogy az átmérője 0,2 milliméter. Hát ez nem sok, ugye?
Szóval nézzük a legjellemzőbb méreteket és melyiket, mire lehet használni;
0.8 - 0.5 – 0.4 – 0.3
A 0.8 at nem viccből írtam. Tény, hogy kb 0.1% esetben használható, de előfordulhat. Főleg nagy felületeknél. Itt a nagy felület mondjuk egy asztal.
Ezeket az átmérőket jellemzően „nehéz” anyagoknál használják. Alapozás, lakkozás, enamel festékek, laquer festékek, nagyobb felületek fedőfestéséhez.
0.3 – 0.2
Sztenderd méretek, szinte bármelyik festékfajtához használhatóak. A legtöbb esetben fedő festésre valók. Megfelelő hígítás mellett még alapozni is alkalmasak, vagy adott esetben finomabb munkára is mint a fedőfestés. Csak sokat kell gyakorolni.
0.15 – Hát ez már tényleg a finom, „művészkedős” munkára való és csak kizárólag a minőségi festékszórók tulajdonsága.
De akkor mit válasszak? A kérdés jogos. Szerintem – szigorúan magánvélemény – az elején nincs olyan feladat, amelyet egy 0.4-es és egy 0.2 – es tűvel nem tudsz megoldani. Aki azt mondja, hogy de hát elég a nullakettő, annak is igaza van – egy bizonyos szemszögből. Lehet alapozni is és lakkozni 0.2-vel is, de sokkal tovább tart, szenvedősebb. Miért szenvednél, amikor vagy olyan szettet tudsz venni, amelyben eleve több tű és dűzni is van, vagy tudsz venni pluszban – akár később is.
Okés, de akkor most melyik a jobb? Ez az a kérdés, amelyet magadnak kell eldönteni. Én preferálnám a jobb minőséget, de a mostanában tesztelgetett Fine-Art is elég meggyőző. Így két hét fújkálás után azt mondom, ha nem akarsz 1:35-ben graffitit fújni, csak mondjuk egy-két-három alapszínt felfújni egy repcsire, harci járműre, menni fog a Fine-Art-al is.
Ahhoz hogy valamilyen összehasonlítási alap mégis legyen, kitaláltam egy pontrendszert. Teljesen szubjektív, nem reprezentatív, stb. Az értékek 1-5 között mozognak, ahol az 1 a legrosszabb, az 5 pedig a legjobb.
Minőség: H&S 5 Fine-Art 4
Alapvetően – mivel nem rendelkezek itthon a Vasember laborjával – itt azt néztem, hogy mennyire érzem az anyagokat. Van a minőségnek jele, érzete. Ezt szerintem mindenki érti. Ahogy már mondtam. A Fine-Art kicsit lötyög, kicsit karcos, nem olyan kezes. Mindazonáltal nem rossz érzés kézbe fogni.
Tartósság: H&S 5 Fine Art 3
Saját tapasztalat – Fateromnak is ilyen airbrush van otthon és vele szenvedtünk – hogy sem a tömítések, sem a dűzni/fúvóka nem tartós a Fine-Art – nál. Míg a H&S – nek úgynevezett önbeállós fúvókája van, addig a Fine-Art rögzített fúvókával rendelkezik, amely menetes rögzítéssel van ellátva. Ebbe a menetbe elég gyakran beleszakad a dűzni/fúvóka, ha csak egy kicsit erősebben húzod meg a célszerszámmal, ugyanis nagyon „puha” anyagból készül ez a kis alkatrész. Mondjuk a H&S is, ott a tűvel lehet szétnyomni a fúvóka végét, de az kevesebbszer fordul elő, mint a menetszakadás. Szétszedve a Fine-Art-ot, a tömítések … hát. Nekem kicsit ridegnek tűntek. A Fine-Art tű is roppant hajlékony. Bár nem gerelyként kell használni és akkor nem lesz baj, nincs nagy bizodalmam.
Kezelhetőség: H&S 5 Fine-Art 4
A Fine-Art-nál ami nekem nem adott komfortos érzést, az a kioldó billentyű. Még nem barátkoztam meg vele annyira, hogy minden rezdülésünk együtt legyen és az az érzésem, hogy igen sok időbe fog telni, mert az eszköz nem precíz. Lötyög. Alig észrevehetően. Nem reagál azonnal az első kisebb mozdulatra. Tudom, ez szinte észrevehetetlen, de sajnos – vagy nem – én egy-két gramm húzási erő különbséget is érzékelek. És zavar, hogy nem azonnali a „válasz”. Egy picit.
Szerelhetőség: H&S 4 Fine-Art 3
A fentebb emlegetett csavaros dűznitől mindig elkap a harctéri stressz. Mindig nagyon koncentrálok erre így a felszabadultság, a könnyedség, a „fun” érzés nincs meg a Fina-Art szétszedésekor. És rengeteg hibalehetőséget tartogat ez a kis alkatrész. Ráadásul csak célszerszámmal lehet elmozdítani, ami megbonyolítja egy kicsit a dolgokat. Ami még negatívum, hogy a festék tartályt nem lehet leszerelni és aránylag nagy. Így a tisztítása egy kicsit körülményes. Alapból az egész tisztítási folyamat körülményesebb a Fine-Art esetén.
Alkatrész ellátás: H&S 4 Fine-Art 5
Bár mindkét termék alkatrészellátása megoldott és nagyjából bármi beszerezhető pár napon belül – a főbb alkatrészek szinte mindig vannak raktáron – azért számítani kell egy kis átfutási időre. Ami megemlítendő, hogy a H&S alkatrészei nagyságrendekkel drágábbak. Látható módon. Bár igen ritkán kell rendelni – pl ha az Infinity kiugrik a házi festék kifújóból és orral ér földet. Ekkor mindent is cserélni kellett. Tűvédőt, dűznit, tűt. Itt is megmutatkozik a minőségi különbség, bár adott egységnyi forintból sokkal több Fine-Art alkatrész rendelhető.
Fedőfestés: H&S 5 Fine-Art 5
Mindkét airbrush tudja amit kell. Pont. Nagy varázslás nincs, megfelelő hígítással, még a tempera is fújható velük. Szépen, egyenletesen dolgoznak. A Fine-Art – nak kicsit nagyobb a szórása, de hozzá lehet szokni.
Árnyékolás/művészkedés: H&S 5 Fine-Art 4
Ebben egyértelműen a H&S termékei a jobbak. Ha vékony, kis vonalakat akarsz fújni, fogod az Infinity-t 0.15 tűvel, vagy Evo-t 0.2-es tűvel, bár ott már látszódnak a különbségek. A Fine-Art láthatóan nagyobb vonalakat tud. Azért nem kapott 3-ast a kínai, mert van egy levegőszabályzó a szórópisztolyon, amivel némi gyakorlással és megfelelő hígítással szerintem elégséges eredményt lehet elérni. Na jó, legyen közepes. Bár még nem sikerült 100%-ra kitapasztalni a festékszórót, az eddig látottak azt mutatják, hogy bár enyhén szenvedősen, de össze lehet hozni. Majd eljutok addig is.
Súlyelosztás: H&S 4 Fine-Art 5
Az EVO is és az Infinity is érezhetően könnyebb, mint a Fine-Art. Nyílván, ha valaki órákat fújkál a vászonra, vagy valami nagyobb felületre, sokat számít az a pár deka különbség. Azonban az ekkora bengáknak, mint én, kell a súly, hogy érezzem az eszközt. Mivel mi, makettezők azért nem fújunk annyit egyszerre, mint egy grafikus, így annyira nem fárad el a kéz a nagyobb súlytól. Amúgy is a nagyobb súly jobban kontrolálható – szerintem. A nagyobb festéktartály kicsit magasabbra helyezni a súlypontot, ami szintén kényelmesebbnek tűnik így pár használat után. Mindegyik eszköz kézre áll, bár talán a Fine-Art egy picit jobban. Nem hiába, Iwata másolat, azok meg legendásan jók, ilyen szempontból is.
Extrák: H&S 4 Fine-Art 5
Itt most ilyenekre gondolok, hogy a H&S-nek lecsavarható a festéktégelye, a Fine-Art-on pedig ott a levegőszabályzó. Mindkét termék vásárolható egy vagy két tűvel. A Fine-Art szériának vannak igen nagy csomagjai is, amiben 3 tű, levegőkábel, mindenféle egyéb varázseszköz is található. Itt ezért kapott több pontot a kínai.
Ár: H&S 3 Fine-Art 5
Hát ugye, elég csak megnézni az ár listát. Sok magyarázni való nincs. Egyértelműen ebben a vizsgált szegmensben a Fine-Art elviszi a pálmát.
Az elérhető maximum 50 pontból a H&S 45 – Fine-Art 43
Hát elég szoros az eredmény, nem?
Ha az árat nézzük, egyértelműen a Fine-Art nyert. A minőség, megbízhatóság, kezelhetőség tekintetében egyértelműen a H&S a nyerő.
Mielőtt még meg leszek szólva, hogy de hát más festékszórók is vannak a webshopban, szeretném tájékoztatni a tisztelt nagyérdemű közönséget, hogy azok az eszközök nincsenek a tulajdonomban és mivel azokat nem próbáltam nem fogok róluk véleményt mondani. Mondom a Fine-Art – ot is azért vettem, mert tudtam, hogy jönnek ezek a cikkek, és hogy amit leírok, az hiteles legyen.
Azonban a festékszóró pisztoly nem elég magában. Kell hozzá egy kompresszor. Itt nagyon nem lehet mellé lőni. A webshopban kapható bármelyik kompresszor megfelel. Persze, lehet házibarkácsolós-buherás megoldás is, de nem biztos, hogy olcsóbban kijön hosszabb távon. Van tartályos és tartály nélküli változat is. Itt nagyon egyszerű a választás. Ha sokáig fújkálsz egy nap, tartályos, ha csak két golflabdát akarsz lefújni naponta, nem szükséges a tartályos. Bár a tartályos sokkal stabilabb.
Igen, tudom. Vaskos tétel a kompresszor és az airbrush együtt. De ha belegondolsz, mennyi ideig használod, mennyire megkönnyíti a festést és milyen jó móka, akkor azt is látod, hogy bőven megéri.
Oké Jani, megint leírtál 2000 szót és még mindig nem tudom mit vegyek.
Pedig én mindent elkövettem, hogy megmutassam az utat. Viszont az úton neked kell végigmenni.
Nem ismerem a pénztárcádat, nem tudom, mennyi makettet szeretnél elkészíteni egy évben, nem tudom, mennyire akarsz elmerülni az airbrush lehetőségeiben. Ezeket neked kell tudni és neked kell eldönteni.
Én nem bántam meg, hogy kis szenvedés után rögtön Harder and Steenbeck Evolution Two in One pisztollyal kezdtem el dolgozni.
Azért van még egy-két dolog amire szükséged van.
Kell még egy levegőkábel is és egy úgynevezett gyorscsatlakozó. Nem mindegyik eszközhöz van gyorscsatlakozó, erre figyeljetek. Illetve arra is, hogy a gyorscsatalkozó mérete, megegyezzen a levegőkábellel, valamint a levegőkábel csatlakozója felmenjen a kompresszor csatlakozójára. Szerencsére vannak adapterek minden mennyiségben.
Nem árt némi teflon szalag a tömítéshez.
Jól jön egy airbrush tartó, ami esetleg kombinálva van egy olyan tartállyal amibe a felesleget kifújhatod.
Hatalmas segítség a fúvóka/dűzni tisztító tű is, ezt majd látni fogjátok a következő írásban, illetve a különböző tisztító kefék.
Legközelebb kipróbáljuk a vadiúj airbrusht, megmutatom hogyan gyakorolhatsz vele, valamint szétszedjük, kipucoljuk.
Addig is kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.
Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.