Köszöntünk webáruházunkban. Belépés, regisztráció és információ az oldal alján található.
Blog

Dioráma? Vignetta? Vagy kép?

2023.10.22 08:53
Dioráma? Vignetta? Vagy kép?

A dioráma / vignetta készítés egy külön kis szakma a makettezésen belül. Egy igazán jó épített környezet rengeteg munkát kíván, gyakran több időt el lehet vele pepecselni, mint magával a makettel. Ez az írás erősen túlmutat a makettezésen. Mégis fontosnak tartom, hogy egy kicsit beszélgessünk erről, még ha jelenleg a makettezésben a művészet szó a legtöbb helyen még mindig sértésnek számít.

A borítókép Gaál László munkája

Akkor most tényleg szitokszó a művészet? Higgyétek el nem az. Sokkal több van a makettezésben, mint hogy a „történelmileg hű ábrázolás” legyen az egyetlen út. Fontos szempont az is, igen. Sőt az egyik legfőbb irányadó. De ettől függetlenül lehetünk kreatívok is, alkothatunk olyan dolgokat, amely gyönyörűen kiegészítik a történelmi hűségre való törekvésünket.

 

Előző írásunkban kitértünk arra, vajon miért jó egy alap, honnan lehet „beszerezni”, stb. Most egy picit belemélyedünk abba, hogyan is érdemes választani és milyen út vezet el oda.

No, ez egy olyan kérdés, amiért megint kapni fogok, de ha végig gondolod, akkor rájössz, hogy igazam van. Elismerni nem kell. Elég, ha csak rájössz, már nagyon boldog leszek.

Kicsit Noétól kezdjük, de mire végig érsz, megérted miért tartom fontosnak az egészet.

Ha egy vignettát vagy diorámát készítesz, onnantól kezdve – az én véleményem szerint – készítettél egy 3D-s képet. És bizony, a képeknek vannak „szabályai”. Persze ezeket a szabályokat fel lehet rúgni – sőt némely esetben fel is kell – de alapvetően az egyiptomi ábrázolások óta bizonyos szabályokat követnek a képeken. Akik meg felrúgják ezeket a szabályokat, tudatosan és felismerhetően teszik, legalább is, akik már értik és tudják ezeket a dolgokat. A „nekem így tetszik” is egy kategória, de azt komolyabb helyeken nem fogadják el. Picasso is komoly, kőbe vésett szabályokon alapuló portrékat festett élete első időszakában, mielőtt nekiállt volna azoknak a festményeknek, amelyek világhírűvé tették őt.

Évszakok - Vrbovszki Áron munkája 

Nem megyünk most nagyon bele a dologba, hiszen nem művészettörténelmet vagy művészetelméletet jöttetek tanulni, de mindenképpen megemlítem az alapokat. hehehe

Nem megyünk vissza az Itáliai festészetig … de visszamegyünk, mégpedig még korábbra. Egészen az első képig, amelyet keretbe foglaltak. Hogy miért lett ez, ennek rengeteg legendája van. A leginkább logikusnak az tűnik, hogy szerették volna a képet megkülönböztetni a környezetétől. Tehát hogy nem a fal része, hanem onnan kiemelkedik. A terembe belépők figyelmét a fényes, világos (vagy nagyon sötét) keret azonnal oda vonzza a fal azon részére ahol a kép van, hiszen „kiugrik” a falból mind fizikailag, mind pedig a színével. Tessék megnézni, hogy a legtöbb képkeret ellentétes tónussal létezik, mint a fal, amelyre került. Természetesen itt is vannak kivételek.

Ami minket érint, hogy a mi keretünk maga az alap. Hiszen az alapunk elválasztja az alkotást az asztaltól, kiemeli azt, megmutatja nekünk, hogy itt bizony nem az asztal (szekrény stb) része az, ami oda lett letéve. Hangsúlyoz.

Később a filmes fotózásnál a negatív perforált része adta meg nekünk ezt a „keretet”, illetve az előhívott, levilágított, nagyított képeket gyakran készítették el úgy, mintha festmény lenne.

A digitális képalkotásnál is van keretünk. Elsősorban azok a programok, böngészők adják a keretet amit használunk, másodsorban maga a képernyő az, amin nézzük az alkotást.

Tehát az alappal adunk egy keretet a képnek. 

A makettet Gaál László készítette. 

 

A keretbe bele kell férnie a képnek. Bár régebben a képhez készítették a kereteket, itt most egy kicsit előre kell gondolkodni.

És most jöjjön az első szabály amelyet figyelembe kell vanni, az alapok kiválasztásánál. Van több is, de az már egy kicsit más szintre emeli a dolgot. Ha lesz igény, egyszer azt is megírom.

Ez egy olyan általánosság, amely minden esetben működik. A makettnek – vagy maketteknek – minimum 1/3 – 2/3 arányban idomuljanak a kerethez. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a makettünknek legfeljebb 2/3 résznyire ki kell töltenie a rendelkezésünkre álló teret. Azért mondom, hogy legfeljebb, mert ha jól megnézitek az A szárnyút éppen csak eléri az 1/3-ad méretarányt.

 

De mi van akkor, ha nagyobb a makett mint az alap? Akkor csúnyán fog kinézni és az emberi agynak azt a törekvését, hogy mindent rendezetten akar látni, nem tudja kielégíteni a „képünk”, igy feszültséget, diszharmóniát okoz. Amely bár lehet szándék, de ez már művészetileg képzett akaratra vall, és ahogy azt fentebb is írtam, az észlelhető, hogy direkt készült így.

És ha kisebb? Az annyira nem baj, ha hasznosan kitöltöd a teret mindenfélével. Ház, bokor, stb. De akkor is ott az egyharmad-kétharmad szabály. Ezért nehéz arányos diorámát alkotni. Nagyon sokszor annyi mindent zsúfolnak rá a diorámára, hogy az már zavaró és elveszi a figyelmet a szépen elkészített dolgokról, teljesen felborítja az arányokat, elveszik a téma.

Ez a második irányvonal. Minden képen alapvetően létezik egy előtér egy téma és egy háttér. Ezek közül egy-egy elhagyható. Tehát nem baj, hogy nincs előtér, vagy nincs háttér. Ha téma nincs, akkor ugye felesleges az egész. Bár láttam én egy talapzatot kiállítva, töküresen, „Columbo felesége”  felirattal, vagy egy beszálló létrát a sivatagban „Stealth Fighter” felirattal. És egyre inkább közeledünk egy felismeréshez.

A harmadik „szabály” az elhelyezés, vagy felkapott nevén a kompozíció. Hogy milyen pozícióban és irányban helyezzük el a makettet. Ez is ilyen képivilág-pszichó dolog, de mutatok egy ábrát, ami segíthet.

 

 

Ez a harmadolás szabálya, amelyet a képeken is alkalmaztak, manapság pedig a fotósok szent hitvallása. Sokszor annyira szent, hogy más nem is ismernek. Mondjuk ez elég szomorú, de lépjünk tovább. Persze nem csak ez az egy kompozíciós téma létezik. Aránylag sok lehetőséged van. Mint pl ritmus – Áron diorámája tökéletes példája a ritmusnak -, Fibonacci spirál, átlós, háromszög, stb.

A lényeg, hogy a fentebb említett rendszeretet miatt az agyunk ezeket a pozíciókat tartja szépnek, rendezettnek. Kb az egyiptomiak óta. Az meg nem most volt.

Először nézzük a vonalakat. A fekete vonalak mentén bármikor elhelyezhető a makett. Csak figyeljetek a méretekre.

A pontokat akkor használjuk, ha több dolog is van a felületen. Ilyenkor a pöttyök valamelyikére tesszük a témánkat és a többi teret kitöltjük „nem fontos” részletekkel. Azért tettem idézőjelbe, mert minden részlet fontos, de alapvetően egy fontos elem van mindig a képen. Az a téma, ahogy már korábban fejtegettem (előtér, téma, háttér). Ha több a téma, akkor már kombinálni kell a vonalakkal, pontokkal és az már bizony magasabb szint. És nagyon sokszor nem sikerül, mert a makettező minden témát fontosnak tart és rátesz a diorámájára egy csomó mindent. Az elhelyezkedési arányokról, léptékekről nem ejtünk most szót, mert az már master class.

A makett iránya, tehát merre van „orral” szintén kifejező – legalább is a képi világban ennek is van jelentősége. Ugyanis azok a szereplők, eszközök, akik balról jobbra tendálnak mindig a jót, a  fényt képviselték, míg akik jobbról balra néznek mozognak, a rosszat, a sötétet képviselik. Legalább is az európai és Észak-amerikai filmművészetben és festészetben biztos.

(kis kitekintés; ha megnézitek a Star Wars Episode II-őt akkor ott a klón seregek balról támadnak. A rendező így érzékeltette a klónok eljövendő árulását. Aki nem látta az most ne olvasson tovább, mert spoiler jön; Darth Vader = Anakin Skywalker! )

 

És akkor most nézzük meg ezt szépen kivetítve az A szárnyúra:

 

 

 

 Látható, hogy jól helyezkedik. ugyanez igaz ha szemből nézzük, nem így felülről. 

Az A szárnyú egy nem befejezett sztori, mert elvileg épülnie kellett volna köré egy hangárnak is. Nos az 5 éve épül. ( szomorú szmájli)

De attól, hogy nem fejeztem be, még mindig megállja a helyét. Hogy miért? Mert – és itt jön az alapvető felismerés; előre terveztem. Mindent. Mekkora legyen az alap a maketthez viszonyítva,  hova kerüljön a téma, mi lesz az előtér, mi a háttér, mekkora lesz a fal a maketthez és az alaphoz igazítva, stb. Sőt, magát az alapot is pontosan így gyártattam le.

 Konklúzió;

Amennyiben diorámát tervezel, előtte készíts tervet. Fogsz egy papírlapot, felrajzolod. Ide kerül ez, oda az, hopp ez így nemjó. Bizony. Sok-sok tervezéssel jár. De higgyétek el, megéri. Sőt ahogy készül a makett és a kiegészítők, még fog az változni többször.

Amikor megvan minden méret, akkor érdemes elkezdni nézegetni az alapok között. Sőt, van, amikor van egy alap és ahhoz tervezzük meg a diorámát. (inkább ez szokott lenni a jellemző) Ha nincs sztenderd olyan alap, amely neked megfelel, nos akkor nincs mese. Vagy megtanulod legyártani, vagy megfelelő szakemberrel elkészítteted.

Hogy milyen forma, akarsz-e rá búrát, már csak rajtad áll. A vastagság/magasság is, hiszen tehetsz rá kis táblát, stb.

 

Remélem sikerült egy kicsit megérteni miért fontos egy alap a makett alá. Még ha csak otthon van, a vitrinben a makett, akkor is sokkal szebben néz ki egy alapon. Ha versenyre viszed, akkor meg főleg dobhat a maketten. Ha foglalkozol vele.

És a legvégére veszem magamnak a bátorságot, hogy Áron "Évszakok" diorámáját egy kicsit elemezzem a fent leírtak alapján. Még egyszer a kép; 

Először is az alap elrendezés egy úgynevezett kép a képben kompozíció. Ez egy nagyobb képen belül még egy vagy több képet jelent. (a TV-n vagy monitoron PIP-ként találkozunk vele)

A nagy képen belül - az egész dioráma - Áron egy ritmikus kompozícióval állt elő. Ez azt jelenti, hogy a téma, vagy a témához hasonló formák ritmusosan, egyenletesen - bár a ritmus sem mindig egyenletes - helyezkednek el a képen belül. 

Most vegyük szemügyre a "képeket" egyenként. 

A képen van előtér (víz) van téma (Hetzer) és van háttér ( a szereplők) 

A Hetzer aránya megállja az 1/3 - 2/3 arányt. Valamint a harmadolás szabályinak is többszörösen eleget tesz. Hiszen a Hetzer(ek) is a pontokon helyezkednek el, illetve a háttérben lévő figurák is egy egy harmadoló vonalon vannak. Kivéve a tél katonája (heheh) mer ő középre van komponálva. (ez is megérne egy kis fejtegetést, hogy miért mondja mindenki, hogy középre nem komponálunk, amikor közben nyugodtan, szívfájdalom nélkül lehet ... HA!!! és itt jöhet egy kisebb disszertáció, de majd legközelebb) 

A kis képeken belül a harmadolás mellett látok egy átlós kompozíciót, hiszen a Hetzer is illetve a Hetzerre nézve a figurák is átlósan helyezkednek el. 

Ahogy látjátok egy jól átgondot, megtervezett munka az egész. Jah és fantasztikus. MosonShow-n láttam élőben és egyszerűen csak bámultam hosszú időn keresztül. 

Megjegyzés: A fent leírtak értékelése jelenleg nem része a zsűrizésnek. A pontozó lapon az első pont vonatkozik ezkere, mégpedig a tálalás. 

 

Legközelebb egy gyors - alap vignettát is megmutatunk, hogyan készülhet el. 

Addig is kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.

Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.