Az a csodálatos weathering: pigmentek
A pigmentek szinte mindenre jók. Használhatjuk őket repülőn, autón, harci járművön, sci-fin, diorámán – legyen az városi, vagy természeti környezetben. Lehet vele koszolni, koptatni, sarat, lerakódásokat, poros felületeket – mint például a gépjárművek, kerekei, poros falak, csövek, amit csak szeretnél. Lehet imitálni rozsdát, homokot. Elég széles a paletta, éppen ezért bármennyire is egyszerűnek tűnik, nem az. Pont a rengeteg felhasználási variáció miatt. És persze eközben egyszerű is.
A festékek magyarázatánál – erre a hivatkozásra kattintva megnézheted – már megpendítettem a pigmenteket, mint a festék egyik legfontosabb anyagát. ugyanis ezektől lesz színe a festéknek. Ez az anyag is – ahogy minden körülöttünk – fejlődött és a korai faszén alkalmazásától, a finom természetes, tömörített pigmentrudakon keresztül eljutottunk a ma is használt magas minőségű, a makettezés közben is jól használható pigmentekhez.
Ez nagyon fontos kitétel. Ez a makettezéshez is jól használható kifejezés. Direkt nem írtam a „kifejezetten makettezők részére” frázist, mert attól mindig elkap a harctéri stressz és a legtöbb esetben csak habüszti marketing duma. De itt van némi valóság alapja.
FIGYELEM! Pigmentekkel dolgozni elég mocskos "munka".
A korai időkben a makettezők jó minőségű pasztellkrétákat reszeltek le durva, vagy finomabb csiszolóvásznakon, attól függően mit szerettek volna elérni. Igen, a pigment „finomságának” is van jelentősége bizonyos esetekben. Ezt a reszeléket később felhordták a makettre, hogy kialakítsák az elérni kívánt effektet/hatást. Egyébként ezt én is csinálom néha, főleg ha esetleg valami olyan vad szín kell, amit nem tudok a meglévő porokból kikeverni. Sci-Fi és fantasy makettekel előfordul az ilyen.
Azonban egy bizonyos Miguel nevű fiatalembernek köszönhetően egyszer csak megjelentek ez a kis üvegcsék, amelyben finomra őrölt pigmentport árultak. Közel azonos, illetve némely esetben kicsit drágában, mint magukat a festékeket. No hát ez azért kiváltott némi morgást, meg nyüszítést, de azért lássuk be, gyorsan megkedvelték a terméket, mert
1; használható volt
2; jó minőségű volt – hozzáteszem, hogy a pasztellkréták, művészpigmentek nem mindig hozták azt a hatást amit szerettek volna, fakulnak, stb.
3; A minőség konstans volt
4; és olyan szín-paletta jelent meg, amely kifejezetten olyan szín-árnyalatokat tartalmazott, amelyre a makettezőknek igazán szüksége volt. Mint például, a különböző föld színek.
És miért hangsúlyozom a föld színeket. A pigmentek a szerkezetük miatt tökéletesen alkalmasak mindenféle sár és lerakódások megjelenítésére, lévén a pigment szemcsék jól felismerhető textúrát adnak. És ez a legnagyobb varázslat az egész makettezésben. A felületek, ugyanis nagyon ritka esetben adnak egybefüggő homogén felszínt. A legtöbb esetben valamilyen textúra megjelenik a gépeken. Igazából, ha most nagyon okosat akarok mondani, akkor az egész „weathering” nem szól másról, csak arról, hogy a homogén, játékszerű felületet megtörjük, különböző textúrákkal.
Nagyon fontos, hogy magában, egy színt ne használjatok, ha nem muszáj. Sokkal szebb és élethűbb hatást kaptok, ha több árnyalatot kevertek.
Vannak speciális pigmentek is, mint a fém-fémszerű cuccok, amelyek mondjuk a lánctalpaknál, fém részeknél használhatóak nagyszerűen.
Ahogy említettem, nagyon sok felhasználási területük van, de amiről még nem esett szó, azok a felhasználási módok. Itt talán legegyszerűbb, ha két részre bontjuk őket.
1; szárazon
2; nem szárazon
Alapvetően, aki először pigmentet vesz a kezébe, szinte kivétel nélkül csak a száraz felhasználási módot fogja ismerni, mert az a természetes. Ott az üvegcse, kiveszem, felrakom, hurrá! Jajjdemáhogynézki … ez lesz a következő. Amikor te sarat szerettél volna, erre ott van valami homályos por-folt, ami ráadásul azonnal lejön a felületről, ahogy hozzáérünk.
A száraz használat – fentebb leírtaktól függetlenül – igen is hasznos, bár legtöbbször a legeslegutolsó lépés, és arányaiban tekintve, a legkevesebb.
A nedves használatkor azonban többfajta hatást is elérhetünk, és bizony fixálja is a pigmentet a felületen.
Az, hogy milyen hatást szeretnél elérni (sár, lerakódás, ilyenek) csak a te fantáziádon múlik, így ezeket most nem vesszük sorba. Később, ahogy majd épülnek a demó makettek, látni fogjátok itt-ott.
Azt azonban vegyük végig milyen módokon lehet ezeket rögzíteni. Van egy olyan „szabály", hogy nem a pigmentet nedvesítjük, hanem a felületet. Ebben az esetben sosem úszik a felület, inkább csak nedves. De én például igenis szoktam a pigmentet is nedvesíteni. Hogy miért? Miért ne? Minden technikával más-más hatást érünk el.
Szóval rögzítési módok.
1; A víz.
Ez alap. Hiszen mindenkinek ez jut eszébe először. Nem is olyan rossz ötlet ám. Bár nem is olyan jó, hogy ha őszinték akarunk lenni. A víz kevésbé ragasztja oda a felülethez és nem lesz annyira szép eredmény. Van, aki kever a vízhez folyékony szappant is, vagy mosogatószert. Kezdésnek jó, de menjünk tovább.
2; különböző mixek.
Ezek nagy része hígító, vagy hígító és pigment fixer keveréke, vagy egyéb más kemikáliákkal történő varázslás – mint pl a vízzel hígított PVA, vagy láttam már gyógyszertári alkoholt is használni, sőt a gyári bemosók/wash is tökéletesen használható.
Az egyik gyártó ilyen hígítót ajánl, a másik olyat, a harmadik meg nem ajánl. Ez már-már vallási kérdés, azokba meg ugye nem érdemes belemenni, mert mindenkinek a saját elképzelt barátja a legjobb, legszebb, legügyesebb. Na. Ez így van a gyártóknál is. Szóval szerintem keresd meg a te kedvenc gyártód metódusát és örülj annak.
Én nem szoktam a pigment fixert keverni. A vizes lépés után nálam a kedvenc márkám airbrush hígítója jön.
Ez már szebb eredményt ad. Sőt, kifejezetten tetszetős. Hiszen a pigment a helyén marad, a szín nem veszik el, nem fakul meg idővel. Sokkal ellenállóbb mint a vízzel rögzített és tartósabb. Rengeteg féle módon használható. A pigmenttel keverve, a felületre felhordva és oda szórni a pigmentet, először a pigmentet, aztán a hígítót.
A videóban csak pár alap technikát mutatok meg. Tényleg bármit el lehet érni, bármit meg lehet csinálni, csak gyakorolni és kísérletezni kell.
3; Pigment fixálók
Hát ezek ilyen csodalötyik igazából. Száradás után eléggé nehéz leszedni a felületről. Lehet vékonyan felvinni, vastagon felvinni, mindig más és más lesz az eredmény, a kinézet az elért hatás. Ez a videóban is jól látszik.
Ahogy látjátok, teljesen tőletek függ mit és hogyan használtok. Én azt ajánlom, kísérletezzetek. Jó móka.
FIGYELEM! A videóban látott technikák eltúlzottak. Igen. Direkt.
Folytatjuk majd a tippeket/trükköket, addig is kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.
Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.