Köszöntünk webáruházunkban. Belépés, regisztráció és információ az oldal alján található.
Blog

A kezdő készletek előnye – és hátrányai

DJ
2024.10.29 04:18
A kezdő készletek előnye – és hátrányai

Amikor belekezdünk eme kiváló hobbiba, mindannyiunk fején átsuhan a gondolat, vajon a „kezdő készletek” jó választásnak bizonyulnak-e, nem-e bánjuk-e meg-e? A felvetés jogos, hiszen még csak most akarunk belépni egy olyan kapun, amelyhez képest a nyúl ürege csak hétvégi tánciskolának tűnhet. Már ami az elmerülés/beleveszés (hogy ilyen szép magyarul fejezzem ki magam) kategóriát illeti. Mert ez bizony a mi csodaországunk.

Alice sem tudna jobban elveszni, mint ahogy mi veszünk el először a „rengetegeben”. Vagy az Ábel volt? Mindegy is, hiszen itt állunk a makettezés óriásira táruló kapujában és bár az első cikkeink egyikében kifejtettük, vajh mely készletek lehetnek azok, amelyek megfelelhetnek az első makettnek, valahol agyunk legmélyén ott motoszkál az a fránya marketing kisördög, és folyamatosan suttogja – esetleg ordibálja nekünk, hogy nééézd „K E Z D Ő  K É SZ L E T” …

És hát a marketing már csak olyan, hogy sok okos ember kitalálja, megalkotja és működik. Mert azt veszed észre, hogy a „kezdő készlet”, ugrik a kosárba és boldogan pötyögöd be a három számú biztonsági azonosítót, az online fizetéshez. Jóleső izgalommal figyeled a csomagküldő cég élő csomagkövetését és elmédben felsejlik a gyönyörűen elkészített makett, ahogy a polcodat díszít.

Ahhoz, hogy bemutassam nektek a ezeket a készleteket – amelyekhez jellemzően JÁR VALAMI – az Airfix 1:72-es Tiger I-es készletét készítem el, csak azokat az anyagokat használva, amelyet a maketthez kapunk.

Nah, akkor az életben nem fog elkészülni, ez szinte 100%. Hogy miért? Mert ezekhez a készletekhez leginkább csak festéket, ecsetet adnak és néha ragasztót. Néha még azt sem.

Frak! – hogy Kara "Starbuck" Thrace – t idézzem.

Bizony. Itt az első olyan bug, amit meg kell oldani. Mégpedig az, hogy ezek a készletek nem tartalmazzák az alapvető szerszámokat, amik kellhetnek nekünk. Természetesen itt is van kivétel. Egyes Italeri készletek, amelyek Model Set néven futnak, tartalmaznak mindent, ami ahhoz kell, hogy az első makettünket összerakjuk.

Nyílván az idő múlásával és ahogy egyre jobban belemerülünk a makettezésbe, sorra jönnek az  újabb és újabb szerszámok, igények és egy idő után azt veszed észre, hogy speciális szerszámokra vadászol a neten, vagy magadnak készíted el azokat. Egyébként szerszámból sosem elég, csak szólok. Star Wars makettből sem. Hopp egy Mando N-1 már a kosárban is, csak mert ugye, mindjárt itt van karácsony. És hát meg kell lepni magamat valami szépséges széppel. Meg szülinapom is van. Meg névnapom is.

Na de vissza a cikk témájához.

Szóval, mielőtt nagy elánnal lenyomod a „megrendelem” gombot, azért nem árt tisztázni, mi az, amire mindenképpen szükséged van az első pár alkalommal.

Bár ennek szenteltünk egy külön cikket, amelyet itt olvashatsz el, most mégis felsorolom nektek ezeket.

Ennyi és máris eshetünk neki a makettnek.

A kezdés mindig az – legalább is nálam – hogy végig nézzük meg van-e minden darabja a makettnek. Erről ebben a cikkben már írtam hosszan, kérlek, olvassátok el ezt is. Ha esetleg nincs meg, akkor írni kell az ügyfélszolgálatnak, ahonnan vásároltad ( a Modellfutár ügyfélszolgálata ebben a tekintetben – is – kiemelkedően teljesít ) és ők gondoskodnak a megfelelő utánpótlásról. Ez némely esetben beletelik egy kis időbe.

Azért is jó az összeállítási útmutatót sokáig tanulmányozni és nem nekiesni a makettnek, mint Frodó a vándorútnak a Végzet hegyéhez, mert így legalább megismerjük a logikáját (higgyétek el, van benne. Mindegyikben) az építésnek. Pár makett után már azt is tudni fogjuk melyik lépést kell előrébb venni az útmutatóban, hogy könnyebb legyen. De ne szaladjunk ennyire előre.

Az Airfix készlete egyébként megfele a „kezdő” makett kifejezésnek. Aránylag egyszerű, kevés alkatrészből áll, és egyszínű festése van.

 

A készlethez – mivel „Starter Set” – jár egy ragasztó, egy kör alakú ecset, valamint egy „sárga” (jéézusom, a harci járműves kollégák, most leszedik rólam még a keresztvizet is, hogy az nem sáááárga, hanem Dunkelgelb), egy fekete és egy alumínium színű festék.

A ragasztó és a festék és az ecset is a Humbrol márka termékei. A Humbrolt felvásárolta a Corgi cégcsoport, amely az Airfix tulajdonosa is, így ésszerűen a saját cégcsoportos termékeket kötik össze.

 

A ragasztó „Poly cement” , tehát „vastag”, sűrű, „nehéz” cucc. Ebben a cikkben (kattintsatok ide) kifejtettem melyik ragasztó, kb milyen tulajdonságokkal bír. A csomagolás praktikusnak mondható, de van jobb módszer is, mint hogy ebből nyomjuk közvetlenül a makettre. Eléggé káros a kigőzölgése – mint szinte minden ragasztónak – így ajánlott jól szellőztethető helyen ragasztgatni a makettünket. Kérlek, légy szíves, ne a gardróbba zárkózzatok be makettet építeni.

A Humbrol festékek akril festékek, tehát vízzel hígíthatók. Ez szerintem fontos dolog, mert első ránézésre kevésnek tűnik a makett fő színét alkotó Humbrol 94-es kódszámú „Brown Yellow” festék. Jó, jó, tudjuk, hogy a Tiger I hivatalos színe a „Dunkelgelb” az eredeti festési utasítások szerint, de hát Humbrolék, így nevezeték el ezt a színt. Mi meg elfogadjuk, hogy ez a szín jó lesz nekünk, mert ha most belemegyünk abba, vajon melyik festék a színhelyes, akkor vallási háborút robbantunk ki. Egyelőre maradjunk annyiban, hogy elfogadom a gyártó ajánlását és elhiszem, hogy az a szín a jó. Tégy te is így ifjú padawan, majd ráérsz később megőszülni a „melyik a színhelyes szín” kérdéskörben.

A Humbrol akril festék nem a legjobb a palettán, de nem is használhatatlan. Itt is igaz, mint mindenütt a makettezésben, hogy elsőre nem fogsz szépen festeni. Kivéve, ha műegyetemet végzett, restaurátor őstehetség vagy.

Az ecsettel azonban mellé lőttek szerintem. Én mindenképpen egy lapos, szélesebb ecsetet adnék a készlethez, azzal, sokkal könnyebb az ekkora felületeket festeni, mint egy kör alakú ecsettel.  Így csak pacsmagolás lesz. De kihozzuk a legjobbat belőle. Egyelőre nem megyek bele nagyon az ecsetes festésbe, mert itt már megmutattam az alapokat ebben a cikkben. Igaz ott alapozva volt a makett, itt nem lesz, mert azzal dolgozom, ami a készletben van, hogy TI, kedves kezdő makettezők lássátok milyen is ez őszintén, ne csak a marketing színes-szagos ködét nyeljétek, a nagy gyártóktól.

Amit nagyon szeretek az Airfix makettekben, hogy elkezdtek nagyon felhasználó barátok lenni. Igazából az alkatrészbontásokon van mit még javítani – sokak szerint - , de én már megszoktam a logikájukat. Majd egyszer, ha van kedvem, akkor írok egy filozófiai jellegű cikket, arról, hogy lehet emocionálisan kötődni egy-egy márkához.

Ebben a kitben adnak egy fényes lapra nyomtatott útmutatót, amelyet kifejezetten a kezdőknek készítettek. Nem rossz, sőt nagyon is érthető, még azoknak is, akik nem szpíkelik az inglist, ugyanis az ábrák eléggé informatívak. 

 

A többire itt a Tudástár.

Az összerakási útmutató már tényleg annyira szájbarágós, hogy még Tompika is meg tudná csinálni a makettet, pedig, ugye azt tudjuk, hogy „úúúúnszimpatikus gyerek a Tompika” (by L’art pour l’art – társulat).

Minden egyes lépés előtt megmutatják a kereten, melyik alkatrészeket fogjuk használni, ha esetleg nem találtad volna meg elsőre a szám, betű kombináció alapján. És, hogy ne zavarodj össze, a következő lépésnél, az adott keret ábrájáról, már hiányoznak a felhasznált alkatrészek. Zseniális. Csillagos ötös Airfix, csak így tovább!



A makett részletessége egy kezdő makettnek pont elég. Nincs agyonbonyolítva a főbb ismertető jegyek egyben vannak, nincsenek atompici, szinte kezelhetetlen alkatrészek. Persze van sokkal szebb és „élethűbb” 1:72-es méretarányú Tigris, két tonna feljavító készlettel, de egyelőre még nem versenyre akarjuk vinni a makettünket, csak a polcra szánjuk.

 

Ami nagyon tetszik, hogy tényleg egyszerű a bontás. A lövegcső egy darabból van, de azért, hogy érezzük a törődést és TÉNYLEG makettezzünk is, a csőszájféket ketté bontották. A kis izék … Merthogy így igen nagy a valószínűsége, hogy folytonossági hiányosság keletkezik, népi nevén rés. Így is lett.

A lánctalpnak ez a két részből összerakás igen érdekes megoldás – persze nem újdonság, láttunk már ilyet korábban is. De legalább nem kell szenvedni azzal az átok gumiszerű lánctalpakkal.

Az építés alatt olyan nagy problémát nem tapasztaltam. Persze, könnyű nekem, én már összeraktam pár makettet. Ha ti is követitek azokaz az alap lépéseket, amelyeket itt és már korábban más cikkekben is megmutattam, akkor nektek is menni fog.

Kérlek benneteket, kedves a hobbival most ismerkedők, hogy legyetek nagyon-nagyon türelmesek. Persze, két óra alatt is összeépítheted, de ha szánsz rá még egy kis időt, figyelmet, akkor sokkal szebb lesz a végeredmény. Én egyébként 3 óra alatt építettem meg. Igaz, nem nagyon tömítgettem, nem semmi ilyen huncutság nem volt. Látszik is rajta.

Építős rész

Nem egy bonyolult készlet, az fix. Szerintem – az eredményt nézve, van némi mérethiba a torony és a test között, de hát kezdésnek, jó lesz.

A műanyag kicsit pattanós, rideg, óvatosan kell a leválasztást csinálni, mert bizony sikerült belemarnom az anyagba. Minimum két lépésben érdemes az alkatrészeket leválasztani, de inkább háromban. Ahogy ebben a cikkben kifejtem, nagyon sok gondot és problémát tud meg előzni a türelmes alkatrész eltávolítás és a szárazpróba alkalmazása.

A készlethez adott Humbrol ragasztó tette a dolgát .. jah … olyan büdös volt, hogy ablakot kellett nyitni. Mindenképpen valami jól szellőztethető helyiségben használjátok. Nagyon régen ragasztottam ilyen „vastag” ragasztóval, kicsit idegen is volt, meg el is szúrtam pár helyen, de hát ez egy nagyon jó lecke volt. Majd a cikk végén kifejtem.

PRO Tip: Ne a tubusból kenjétek a ragasztót a felületre. Kontrolálhatatlan. Kicsit idegesebb vagy a hülye főnököd miatt és pláccccs, már is a fél tubust rányomtad. (PRO PRO tipp; sose ülj le idegesen makettezni) Valamire nyomj ki éppen csak egy csöppet és utána gondosan zárd vissza a tubust, mert ennek a fajta makettragasztónak az a szokása, hogy fogja magát és megszárad. Aránylag gyorsan használhatatlan, sűrű masszává változik. Ez a valami, amire kinyomod a ragasztót bármi lehet, ami nem polystirol. NEXON belépőkártya tok (régi 200X kiadás), fel nem használt Bunyós Pityu CD, Terrorbolygó DVD, sörösdobozból kivágott rész (igen, ugrik az 50 forint, de ez van). Ne legyen tejfölös doboz, joghurt fedél, kólás kupak, stb.

 

Erről a felületről egy fogpiszkálóval szépen fel tudsz venni annyit amennyit kell. Néha még így is sok és a ragasztó ki fog buggyani az illesztéseknél. Nem egy ördöngösség megtanulni, de őszinte leszek veled, sokkal jobban jársz egy Tamiya Extra Thin ragasztóval, vagy a Revell csőrös ragasztójával.

 

 

Mivel ez egy kezdő makett most nem megyek bele abba, hogy melyik részeket kell javítani. Na jó, belemegyek, hogy lássátok mire kell figyelni – bár lesz erről majd egy külön cikk is.

A készlet meglepően jól illeszkedik, de még így is előfordulnak illesztési problémák, amelyek előjönnek, hiába csiszoltál jól és szárazpróbáztál, egészen egyszerűen a makett gyártási folyamata miatt előfordul.

Ilyenek ebben a konkrét készletben; a két darabból álló lánctalp, illetve a lövegen a két darabból álló csőszájfék. Oszt’ nagyjából ennyi is. Mint mondtam, egész jól illeszkedik.

A festés előtt érdemes a következőket átgondolni. Ha teljesen összerakom, akkor vajon hogy tudom lefesteni? Sehogy. Ne is erőlködj. Ezért vannak a makettépítésnek is sajátosságai. Erről később beszélünk majd még igen sokat, lebontva, a repcsikre, autókra, harci járművekre.

Szerencsére az építési folyamat megengedi, hogy három fő részre osszuk a makettet.

  • Torony
  • test
  • lánctalpak

Ezeket, külön-külön már kényelmesen tudjuk festeni.

 

Festés

 

Nos itt egy kicsit dilemmázttam, és végül is arra jutottam, hogy legyen kezdő makett. Úgy, ahogy bárki megcsinálná, ha megveszi, és fogalma nincs a makettezésről.

A készlethez adott festékek a se nem rossz, se nem jó kategóriát erősítik. Hogy klasszikust idézzek; jónak nem jó, de legalább nem sz@r …  

Persze, nyilván ezt a festéket is meg lehet „tanulni” – mint az összes többit. Mivel akril, ezért vízzel hígítható.

Festési aranyszabály; Lehetőleg mindig a legvilágosabb színnel kezd a festést. Ez itt az alumínium. Hát akkor most nem ezzel kezdjük. Jöhet a „Yellow brown”.

Ééééééés megtörtént az, ami tízből egyszer megtörténik az ilyen készleteknél. A festék használhatatlan volt. Legalább is a sárga. beszáradt, elpárolgott a vivő anyag. Ilyenkor az ember sok mindent nem tud csinálni, maximum káromkodik. Nyilván ez csak kezdő szinten van így, hiszen, aki már benne van egy ideje, valószínűleg rendelkezik otthon megfelelő minőségű és színű festékkel.

Megpróbáltam némi vízzel reaktiválni, de az első ecsetvonások után szétesett a festék és megült kis buborékokban meg gyöngyökben a felületen.

Ha esetleg ti is ilyet tapasztaltok, nyugodtan írjatok az ügyfélszolgálatnak, valamit kitalálnak nektek. Tudom, ez nem sokat segít, hiszen ott és akkor te már nagyon akarsz festeni, de sajnos ez előfordulhat.

Szerencsére a makett alap színe hasonlít a fő színhez, így talán elnézitek nekem, hogy most nem festettem le a makettet. Pedig elkapott a harci ideg és már nyúltam a szórópisztolyért, alapozóért, Vallejo festékért. De aztán rájöttem, hogy akkor nem lennék hiteles a készlettel kapcsolatban.

Ne feledjétek, ez a készlet most úgy készült, ahogy bárki nekiállna az legeslegelső makettjének. Tehát el kellett felejtenem a kényelmes megoldásokat. De ez ismét egy nagyon jó tapasztalás volt.  

A fekete festékkel megfestettem a lánctalpat. Először egy kis festéket kivettem egy műanyag lapra, majd kb a festék mennyiségének a felének megfelelő vízzel felhígítottam. Nyilván az első réteg festék borzalmasan nézett ki, mint ha nem is takart volna. Jah, hát mert nem is takart.

A száradás után a következő réteget is felfestettem. A száradás, mivel akrilról van szó igen rövid idő. Kb 10-15 perc és festheted a következő réteget. Ne feledjétek még egyszer. Ez egy AKRIL festék! A különböző festékek tulajdonságait itt megnézhetitek.

Egyébként a fekete festést az útmutató nem mondja. De! Mivel a lánctalpat alumínium színre javasolja, egy kis csalás belefér.

A fekete festékkel, adunk egy mélységet a lánctalpnak. De ha nem akarod alumínium színre festeni, akkor használd a grafitceruzás trükköt, amit itt megmutattam nektek, a pilótafülke kapcsán. Arra készülj fel, hogy ezzel természetellenesen fényes lesz a felület.

Szóval három fekete festék réteg és másfél óra száradás után elővettem az alu színt. Hát sajnos ez is kérdéses volt elsőre, de működött. Mondjuk itt már tényleg csaltam.

Ugyanis száraz ecsetelést használtam. Ez azt jelenti, hogy az ecsetet belemártottam a festékbe, majd szinte teljesen szárazra töröltem. Ami maradt az ecseten, elég volt, hogy kiemelje a lánctalp fém részeit.

Ezt gyors mozdulatokkal értem el, éppen csak érintve a felületet.

Na de ez nem is kezdő … Tudod mit? Legyen ez az első trükk, amit megtanulsz.

 

A végén feldobáltam még a matricákat, semmi gondot nem okoztak. A matricázásról itt olvashatsz egy cikket.

 

 

Összességében a készlet egyszerűen építhető. Nagyobb hibák, kihívások nincsenek benne, abszolút kezdőbarát – főleg az építési útmutató kialakítása.

Ajánlom-e? Kezdésnek, igen. Haladóknak? hááááááát … ha csak egy gyors hétvégi szösszenetet akarsz, akkor igen. Versenyre nem vinném, még ha 3 hétig mókolok rajta, akkor sem.

A gyengéje a festék. Nos, erre is van megoldás. A következőkben már úgy építünk maketett, hogy – bár még mindig ecsettel festünk, csalunk egy kicsit.

Konklúzió;

Miért is volt ez nekem jó lecke? Mert ez szín tiszta fun építés és festés volt. Valamint kényszerítve magam arra, hogy visszatérjek a teljesen alap dolgokhoz. Átértékeltem jó pár dolgot az eddigi makettes „karrierem” alatt tapasztaltakból. A baráti társasággal beszélgetve (igen, van olyanom is, na) azt találtam mondani;

Mondjuk úgy, hogy újra kezdem a makettezést. Szó szerint.  

Valahogy van varázsa annak, hogy ha a berögzült rutinok és varázslások helyett visszamész az alapokhoz. Ilyen szempontból én vagyok hálás nektek, kedves kezdő makettező pajtik. Hiszen nektek köszönhetem, hogy megint elkezdtem igazán mókából és kikapcsolódásból makettezni.

A legrosszabb tényleg az volt, hogy nem tudtam azokat a kényelmes, nagyon jól működő rutinokat használni, amelyek megkönnyítik a makettezést. Például a bedöglött festéknél is kényszeríteni kellett magam arra, hogy jó, akkor most ez van és nem vettem elő a meglévő festékeket.

Ezáltal tényleg egy kezdő maketezző bőrébe kerülhettem megint. Talán ez az élmény még türelmesebbé tesz engem és még inkább látom azt, hogy mivel tudok segíteni nektek.

 

Folyamtosan fejlődünk. Ha kíváncsi vagy, figyeld a Tudástárat. 

Addig is kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.

Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.