Fessünk – Ecsettel - második rész. Most már tényleg festünk
Végre eljutottunk idáig! Ténylegesen festünk! Elég hosszú út vezetett el idáig. Nos igen. Az elmúlt időszakban megpróbáltuk nektek megmutatni, mennyire sokoldalú a makettezés. Rengeteg információ került fel a tudástárunkba, de mindaz eltörpül a mindenható Erőhöz képest … Hoppá, rossz forgatókönyv. Mindegy. Szóval az eddigiek csak arra voltak jók, hogy jól felpörgessünk benneteket. És most akkor fessünk! Először ecsettel, majd jönnek a többiek is.
Végig vezettünk benneteket a makettépítés egyes folyamatain, elmeséltük a festékeket, a színeket és most megmutatom nektek hogyan tudtok ecsettel festeni. Igen, mutatom. Az írásban elhelyezett videóban megmutatom az alapvető technikát, amely mindenfajta festékkel működik.
Figyelem; ha most kihagyod az írást és rögtön a videót nézed, egyrészt hiába írtam majd 2000 szavas cikket, másrészt nem fogod teljesen megérteni a folyamatot.
A későbbiekben is így lesznek majd videók a cikkekben. Erről egy rövid ismertetőt találtok a cikk végén.
Még mielőtt nagyon – nagyon elmerülünk a festegetésben le kell szögezni két nagyon fontos és nagyon megszívlelendő dolgot;
1; nincs olyan festék, amely egyből, egy rétegben fed. MINDEN festéket – főleg, ha ecsettel festünk – hígítani kell. Illik megvenni a saját hígítóját, de vannak olyanok, amelyeket akár vízzel is lehet hígítani – ezek jellemzően a „spanyol” akrilok (Vallejo, MIG, AK).
Tehát, amikor kiválasztod a festékedet – az itt leírtak segítenek neked – akkor ne felejtsd el a hígítót sem.
Mindig több vékony rétegben festünk. Ez azt jelenti, hogy az első réteg, szinte nem is fed. Festéktől függően átlag 4-7 vékony réteget festünk fel. Ezért is kell hígítani, hiszen hígítás nélkül két réteg festék már vastag trutyi, amely eltakarja a részleteket.
Nagyon fontos, hogy a rétegek közötti száradási időt kivárjuk, bár a videóban mutatok egy igen hatékony life-heck-et.
2; Nem fogsz egyből, rögtön azonnal csíkmentesen festeni ecsettel. Gyakorolni kell. Aránylag sokat. Rengeteget. Én, mielőtt felvettem ezt a videót kb egy hétig festegettem megint ecsettel, mert hát na … Az elmúlt években maximum a repcsik kerekét, vagy apró alkatrészeket pingáltam csak ecsettel. Legutoljára 2014-ben festettem makett ecsettel.
Bár a videóban mutatott eredmény elfogadhatónak mondható, nem a legjobb eredmény. Ennek tényleg az az oka, hogy egészen egyszerűen nem ecsettel festek. De ezt is meg kell mutatni nektek, szóval így most ez a makett ecsettel készült. Többé-kevésbé. De ezt majd mindjárt elmesélem.
Ettől függetlenül láttam olyan ecsettel festett makettet, amelyről nem mondtam meg, hogy ecsettel készült. Aztán megtudtam, hogy az alkotója pont 20 éve festi a gépeket ecsettel … Ok.
A makett az Eduard által Profipack-á csomagolt Arma Hobby Hurricane Mk 1. A készlet építésénél figyelni kell. Nagyon pontosan kell építeni, rengeteg szárazpróbával, főleg, ha az összes hozzáadott rezet beépíted (én nem építettem bele mindent) Az összerakási rajz, csak elsőre tűnik bonyolultnak, amúgy érthető.
A makettről itt olvashatsz bővebben.
Bár csak egy öntőkeretből áll az egész, van annyira jól kidolgozott (főleg, ha maratás is van hozzá), hogy el lehet vele pepecselni. Könnyű, gyorsan összerakható készletnek gondoltam. Hát … Maradjunk annyiban, hogy kívánt némi figyelmet és időt. De, lesz belőle még egy építve. ;) Hogy miért, az nem titok. Meg akarom nektek mutatni, hogy bár ecsettel is lehet elfogadható makettet építeni, azért mégis airbrush-al lehet nagyon nagyot varázsolni. És igen. Egymás mellé lesz téve a két gép. :D
Az egész makett koncepciója az volt, hogy airbrush nélkül, ecsettel készüljön el.
Így a festésből a legegyszerűbbet választottam. Én kis naív …
A festési útmutatóban volt egy kék gép.
Ennek a gépnek az érdekessége, hogy ez egy fotó-felderítő repülőgép Máltán (ez később is fontos lesz, főleg a következő írásban a koszolás elkészítésekor, de a festés szempontjából sem mindegy). Kiszerelték belőle a rádiót – azért nincs antennája – a gépfegyvereket, a pilótát védő páncélborításokat, ellenben raktak bele plusz üzemanyag tartályt, és pár fényképező gépet, bár ezek a kész gépen nem látszanak. Mindezt tették a hatótáv és a sebesség növelése érdekében.
A kék festés sajátossága a RAF felderítőinek. Kivéve, amikor rózsaszínre pingálták a Spitfire-eket. De az egy másik téma.
A festési útmutatóban a gép felett olvashatjuk a gép történetét is.
Abban leírják, hogy a gép Máltán szolgált. És itt kezdődnek a kalandok. Még a Royal Air Force szakértői is vérre menő vitákat képesek folytatni a „máltai kékkel” kapcsolatban. Egyes források sztenderd eljárásokra hivatkoznak, mások pedig amit-találtak-azzal-festettek teóriát istenítik.
És hogy miért érdekes ez? A színválasztás nem mindegy. A térséget védő Spitfire-ek ugyan ilyen porblémásak, hiszen az egyik forrás azt mondja, hogy a kékes festést még az átszállítás során kapták az amerikai anyahajókon – ergo akkor az valami US kék – mások pedig azt állítják, hogy elmentek az ottani barkácsboltba és felvásárolták a helyi szatócs összes kékes-szürkés festékét. Mindkettő hihető, mindkettő előfordulhatott.
Ennél a konkrét makettnél az Eduard csak annyit ad meg, hogy „BLUE” … köszi. A megadott Mr Color kód alapján ez tényleg egy BLUE. Mégpedig a US Navy Blue Angels festéke … Itt egy picit elgondolkodtam a témán. Igaz rögtön észre is veszi az ember, hogy valami szürkével kéne keverni. Na, hogy ebből mi lesz?
Mivel jómagam a Vallejo termékeit használom, így elővettem a 71.163 készletet és kikerestem, melyik szín lehet a leginkább RAF-os. Ennél jobban nem is akartam belemenni a témába ennyi nekem elég volt.
Viszont, ahogy a kis ismertető is írja, a gép korábban aktív védelmi szolgálatban volt, így az alapja a 3 színű RAF sivatagi álca volt. Ez azért fontos, mert 90%-ra biztosra mondom, hogy a gépet Máltán építették át, és ott festették egyszínűre. Többek között azért is valószínű, mert jelenlegi ismeretanyagom szerint ez az egy Hurricane Mk I. –es lett átfestve erre a kékes színre. A „terepen” végzett átépítés/átfestés pedig magában foglalja azt, hogy LEHETSÉGES az a variáció, amikor a sivatagi álcafestés áttetszik a kék festésen, illetve a kopások elkészítésekor is figyelni kellett erre. Többek között ezt feltételezi a függőleges vezérsík „eredeti” festése is.
A konkrét gépről egyetlen egy, nem túl jó minőségű fotót találtam az egyik fórumon. A forrása ismeretlen.
Hát ez nem sokat mutat nekünk.
Csak nem hagyott nyugodni a téma, és addig túrtam a Brit témákkal foglalkozó fórumokat, hogy elméletileg megtaláltam a konkrét mixtúrát is. Bár a témát kutató szakember is jelezte, hogy mivel ez „field reparation” volt (tehát tábori körülmények között, a reptéren építették át a gépet), így a mixtúra kérdéses. Amúgy tényleg egy sötétebb kéket takar. Ami azért probléma, mert az én – és szinte az összes eddig látott ilyen makett festése – egy jóval világosabb kéket mutat. Nos, ezt lehet, hogy benéztem, de akkor is marad ez a szín, nem fogom átfesteni. Talán 1:48-ban. Van is valahol egy Hurricane Mk I. az Airfixtől. El is döntöttem. Azt majd megfestem arra a mixtúrára. Ez marad ilyen. Na jó. Kapott a végén egy sötétebb filtert. Majd ezt nemsokára kifejtem, hogy mi. Egy másik cikkben.
Szóval, mivel nem használok airbrusht, de a makettet ecsetes festés előtt illik alapozni, a már korábban is emlegetett spray formátumú alapozót választottam. Erről majd lesz egy külön videó, külön építéssel a Spray-el történő festésekkor, most legyen elég, hogy egyszerű szürke alapozót fújtam fel.
Erősen gondolkodtam, hogy megfessem-e a kék alá a háromszínű terepmintát, de amikor gyakoroltam az ecsetes festést, arra jutottam, hogy valószínűleg semmi nem fog látszódni. Mondjuk ami látszódott volna, az maximum a kamó kontúrvonala. Így ezt a lépést kihagytam, és egyből ecsetet ragadtam.
IDF Blue a neve a választott festékemnek. Mindegy is, hiszen az előbb kifejtettem, hogy mennyire nem pontos az, hogy milyen színű volt a repülő. Most nem kísérletezgettem keveréssel, elfogadtam a Vallejo kutatásait, hogy a RAF sivatagi sémáiban ezt a kéket kapták a felderítő repcsik. Tessék itt mutatja. A legalsó gép.
És így, lassan 1500 szó után jöhet a lényeg. Tudom, grafomán vagyok. Megmondták többen.
A festék Vallejo model air széria. Emlékeztek mit mondtam a Modell Air-ről. Hogy ecsettel nem a legjobb. Hát megkövetem magam. Ez az 1:72-es méretarányú repcsit gond nélkül tudtam festeni.
És hogy mi volt a titok? Hát kérem a hígítás. Is.
Első körben 70% festék – 30% hígító arányban hígítottam. Ne feledjük, hogy ez egy viszkózus festék, hiszen kifejezetten airbrushoz készült. Sajnos rá kellett jönnöm, hogy ez nem jó. Majd jött az 50-50. Még az sem volt az igazi. Nagyjából a 60-40 ~ 70 -30 arány lett a jó.
Még egyszer felhívom a figyelmet a gyakorlásra, a kísérletezésre. Nincs bevált recept. Magadnak kell kialakítani azt. Megközelítőleg meg lehet határozni mindent, de hidd el, még az is befolyásolja a festék viselkedését, színét, stb, hogy milyen meleg van a lakásban, dohányzol-e, van-e párásító, stb.
Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. Ha már megy valami – legalább is azt hiszed – csináld meg még egyszer. És még egyszer. És harmadjára. És ötödjére. És nyolcadjára. És ha akkor is megy, akkor állj neki és rontsd el a maketten … jó, csak vicc volt. Vagy nem?
De térjünk vissza a festéshez. Fontos! Száraz ecsettel nem dolgozunk. Tehát festés előtt mindenképpen nedvesítsed meg a sörtét.
Tessék, nézd meg;
Ahogy a videóban is láthatod, több rétegben történt a festés. Pontosan 6 réteg volt.
Ami még nagyon fontos az ecset kezelése. Azt már megbeszéltük ebben az írásban, hogy a széles, lapos ecsettel lehet a legjobb eredményt elérni ilyen nagyobb felületen.
Ahogy láttátok a festés iránya mindig merőleges volt az előző rétegre. Tehát az ecset húzás iránya;
Jobbra, fel, balra, le
stb …
Ami még nagyon fontos, hogy az ecsetet nem kell rányomni a felületre, éppen csak hajlik az ecset hegye, ahogy megfigyeled.
Nem árt megemlíteni, hogy van egy ökölszabály. Soha nem megyünk vissza a frissen festett felületre „javítani”. Egyenletes mozdulatokkal dolgozva, nagyjából el lehet kerülni a hibákat. Ha mégsem, ne húzd át még egyszer az ecsettel, mert nyomot hagy. Száradás után, javítható a réteg. persze én azért egy párszor simán visszajavítottam.
És az emlegetett life-hack. Az ilyen vizes akriloknál óriási segítség egy egyszerű hajszárító. Felgyorsítja a rétegek közötti száradást. Ezt láthatjátok a videóban is.
Fontos, hogy amikor úgy érzed elkészültél a festéssel, tedd egy pormentes helyre és hagyd, hogy a festék rendesen meg kössön. Ez festékfajtától függően 6 órától egy hétig terjed. (az egy hét általában enamel festékeknél fordulhat elő) Az én megoldásom, hogy egy műanyag dobozt (amely bármely lakberendezési nagyáruházban kapható), kicsit megfurkálok fent és oldalt, és abba teszem a makettet. Így levegőt is kap, de a likak elég kicsik ahhoz, hogy a por ne nagyon menjen be.
Hát nagyjából ennyi a dolog. Nem is olyan nehéz. Főleg ha gyakorolsz is. A következőkben szó lesz még az akril festékkel történő koptatásról, a lakkokról, meg egyéb huncutságokról is.
A videókról; Mostanra már nem lehet titok, hogy a Tudástár anyagát Dobó János (DJ Miniatűr Világa) állította össze. Ez egy jól működő kooperáció. Az eddigi munkáim rebootjával és a Modellfutár ismeretségével, sokakhoz jutnak el ezek az alapvető technikák, ismeretek. Amikor annak idején a saját blogomban elkezdtem ezt csinálni, csak remélni tudtam, hogy lesz egy ilyen kiváló partnerem, mint Balázs és a Modellfutár csapata.
Velük ténylegesen több ezer, a makettezéssel most ismerkedő emberhez, gyermekhez, felnőtthöz jutnak el az írások. Remélhetőleg az írások és a videók segítenek jó pár olyan dologra fényt vetíteni, amelyet eddig homály fedett, vagy nem volt tiszta, stb.
Az írásokban elhelyezett videókat – ebben a formában - nem találjátok meg a csatornámon. Ezek csak itt érhetőek el a Modellfutár felületéről kiindulva.
A későbbiekben azonban a kiragadott részletek egy egész építős, festős videónak a részletei lesznek, amelyeket megtekinthettek majd a csatornámon. Úgyhogy ez itt a reklám helye; kérek mindenkit, iratkozzon fel a csatornámra, mert lesz más tartalom is, nem csak a Modellfutárral közös projektek. Rögtön, nemsokára – TÖK Fighter! Igaz Halloween már elmúlt, de jópofa.
Addig is
marratokk gívááló dízdeleddel; a neduddgi (ja, már tudjátok … )
Kövesd kérlek a Facebook oldalunkat, hogy mihamarabb értesülhess az akciókról, újdonságokról.
Hasonló, igazán ismeretterjesztő, oktató anyagokért, kérlek olvasd végig a Blog oldalunkat.